Een paar tips om kinderen te helpen bij een goede nachtrust.

Een paar tips om kinderen te helpen bij een goede nachtrust.

Iedereen weet dat het voor volwassenen erg belangrijk is om een goede nachtrust te hebben om een goed functionerend, gezond persoon te zijn, en voor kinderen is dat niet anders. Het is algemeen bekend dat kinderen die een goede nachtrust hebben beter zijn in het volbrengen van de nodige taken wanneer ze overdags wakker zijn. En het is aangetoond dat, niet geheel verrassend, kinderen die slaapproblemen hebben verhoogde kans hebben op problemen en slechte gedragsproblemen ontwikkelen zoals asociaal gedrag en depressie.

Hoewel het waar is dat, zoals de meeste zaken die voor mensen gelden, er geen gouden regel bestaat over hoeveel slaap iemand nodig heeft. Het is algemeen geaccepteerd dat de grote gemiddelde van kinderen ongeveer 9 tot 12 uur slaap nodig hebben per nacht. Om vast te stellen of jouw kind wel genoeg slaap krijgt zijn er een aantal simpele dingen die je kan proberen. Heeft het kind een kwartier tot een half uur nodig om in slaap te komen wanneer hij of zij naar bed gaar dan is dit een goede indicatie dat hij of zijn voldoende slaap krijgt.

Wordt jouw kind ’s ochtends wakker met voldoende energie, en houd het dat energie niveau gedurende de dag aan, dan is dat ook een goede indicatie dat hij of zijn voldoende slaap krijgt. Zijn deze zaken niet het geval dan kan je proberen je kind beter te laten slapen. Neem de moeite om hem of haar het belang van goede nachtrust uit te leggen, het gaat niet alleen om vermoeidheid, maar dat hij of zij er ook als een compleet, normaal persoon door gaat functioneren en zijn of haar doelen kan behalen.

Goede slaap wordt gekenmerkt door routine, dus het is belangrijk om het belang van routine bij je kind aan te brengen. Routine maakt het leven voorspelbaar en kan echt je kind helpen bij zijn of haar vermogen om taken af te ronden en op een normale manier met de wereld om te gaan. Je kan je kind helpen om waarde te hechten aan routine door een vaste manier van hen op bed leggen. Dit kan variëren tot het vertellen van een verhaal voor het slapen gaan tot een kleine snack voor bedtijd.

Bezoek onze website voor meer informatie over hoe slechte slaap invloed heeft op kinderen.


Reageren is niet mogelijk.